Recensie

Het Nederlands Dans Theater staat dit najaar op de planken met programma A. NDT biedt een gevarieerd programma met nieuwe werken van buitenlandse choreografen die hun sporen hebben verdiend binnen de danswereld. En werken van twee grootheden die de moderne dans vorm hebben gegeven in Nederland: Jiri Kylian en Hans van Manen.

Met Sleepless brengt Jîrí Kylían je in een andere wereld. Een wereld van tegenstellingen en humor. Van komen en gaan, van rusteloosheid en tegelijkertijd inzicht. Hij liet zich inspireren door de Argentijnse schilder Lucio Fontana, die een nieuwe dimensie in zijn schilderijen aanbracht door er het mes in te zetten, letterlijk. Op dezelfde wijze probeert Sleepless je mee te nemen naar de volgende dimensie in dans. Met prachtige lifts, solide partnerwerk en de altijd scherpe technieken van Kylían die ruim dertig jaar het gezicht van het NDT was.

Hans van Manen, de trots van eigen bodem, brengt met Simple Things weer de onderlinge verhoudingen tussen man en vrouw tot uidrukking. Zijn stukken worden gekenmerkt door beheersing en een geraffineerde eenvoud. Het stuk opent met twee mannen die dynamisch en veerkrachtig over het toneel bewegen en wordt afgewisseld met twee keer een pas-de-deux, waarna het weer eindigt met dezelfde mannen.

In Medias Res van de Amerikaanse Andrea Miller laat zich kenmerken door humor. Het stuk doet bijna aan als een strip verhaal, waarbij de dansers een ongelofelijke spierbeheersing laten zien. Het verhaal is gebaseerd op de Griekse mythologische figuur Sisyfus, die een steen een heuvel op moest duwen om hem er vervolgens weer af te zien rollen, en dat voor de rest van de eeuwigheid. Deze absurditeit neemt Miller mee in haar stuk dat je ongetwijfeld aan het lachen brengt.

Legions van Douglas Lee is een spiegel voor de ziel. Met zijn esthetische vormen probeert Lee de donkere kant van mens te laten zien. De kant die we allemaal graag verborgen houden. Veel liftwerk, veel onderling samenspel en felle lampen doen je naar jezelf kijken.

Met programma A laten de dansers hun vederlichte veerkracht zien, hun intense inlevingsvermogen en vooral het plezier in de dans. En dat springt over.